Terug bij het begin - Reisverslag uit Sydney, Australië van Sanne en Dennis - WaarBenJij.nu Terug bij het begin - Reisverslag uit Sydney, Australië van Sanne en Dennis - WaarBenJij.nu

Terug bij het begin

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Dennis

02 Mei 2014 | Australië, Sydney

Goeiemiddag!

Voordat we naar Thailand vliegen toch nog even een laatste blog vanuit Australië. Het is nu echt bijna zover, nog maar vijf dagen en dan zeggen we 'Good bye Australia!'

Eerst nog even wat herinneringen van de afgelopen weken op 'papier' zetten.

De laatste week werken was een leuke en rare week. De negenjarige Harry had schoolvakantie en de week zou er daarom wat anders uitzien. In plaats van 06:45 ons bed uit om ontbijt klaar te maken en Harry naar de busstop te brengen mochten we tussen 07:30 en 08:00 ons bed uitrollen om de dag wat minder hectisch te beginnen dan normaal.
Harry had maandag-, dinsdag- en woensdagochtend basketbaltraining tot 12:00. Op maandag en dinsdag mochten we van Mary samen Harry wegbrengen en met Lili naar de waterspeeltuin in de stad, om daarna Harry weer op te pikken en samen te picknicken. Best gezellig dus! Woensdag ging Lili gewoon naar de peuterschool en kon ik weer lekker schoonmaken in huize Molloy. Dennis heeft zo goed als heel de week houtsnippers staan scheppen. Een pittig klusje.

In het begin van de week kwam op het nieuws dat er cycloon de kant op kwam van Cairns. Iets wat we in de gaten moesten houden. Naarmate de week vorderde bleek de kans dat de cycloon aan land zou komen steeds groter. Ook werd de cycloon steeds krachtiger en werd er zelfs een naam aangegeven: Ita.
Op donderdagavond zijn we aan het eind van de middag met Harry naar de film geweest, The Lego Movie (erg leuk overigens). Toen we terugreden zagen we dat het benzinestation overvol stond met auto's die volgetankt werden, om voorbereid te zijn op de cycloon. Ook alle water en blikvoer in de supermarkten was op, dit was dus menens!
We hadden gepland om zaterdagochtend weg te gaan, maar de de cycloon zou vrijdagmiddag aan land komen in de ergste categorie en de kans dat we vast zouden komen te zitten door overstromingen was nu wel heel groot.
Samen met Mary hadden we daarom afgesproken om vrijdagmiddag op tijd te vertrekken om zo snel mogelijk richting het zuiden te rijden.
Na vrijdagochtend nog in superspeed het vakantiehuis te hebben schoongemaakt namen we om 13:00 afscheid van de familie Molloy en reden we in de toen al stromende regen naar Townsville.

Het op tijd vertrekken bleek een goed idee. De cycloon was inderdaad erg heftig en de wegen van en naar Cairns zijn zo'n vijf dagen gesloten geweest door overstromingen. De Molloys waren gelukkig goed voorbereid op vijf dagen geen elektriciteit, geen water en een flinke storm. Er waren een paar dingen verwoest maar verder was alles oké. Wij zaten zelf drie dagen vast in Townsville in een verschrikkelijk hostel. Gelukkig zaten er nog meer in hetzelfde schuitje en hebben we het heel gezellig gehad met twee Belgen en nog een paar Nederlanders. Ita had uiteindelijk ook Townsville nog te pakken, maar toen was de kracht al flink afgenomen. Alleen wat weggevlogen takken maar verder weinig schade.
Na drie dagen konden we eindelijk verder en zijn we met de Belgen en twee Nederlanders naar een camping in Airlie Beach gegaan. De zon scheen weer volop en het was tijd voor iets leuks.

Van m'n ouders mocht ik wat leuks uitkiezen om te doen voor mijn verjaardag die er aan zat te komen. Dat liet ik mij geen twee keer zeggen.
De Whitsundays en snorkelen in het Great Barrier Reef stonden al op ons lijstje, dus tijd om een trip te boeken!
We kozen voor Ocean Rafting, een dagtrip naar de Whitsundays, met een bezoek aan Whitehaven beach én snorkelen op twee plekken in het Great Barrier Reef.
Met een soort grote speedboot scheurden we over het water, wat was dat heerlijk! Na een uurtje op het water stopten we bij onze eerste snorkelplek. Het koraal was niet heel spetterend, maaaaar, wel een schildpad gezien! Gaaf, die stond nog op mijn lijstje nadat Dennis er al eentje had gespot aan de westkust.
Toen doorgevaren naar de volgende snorkelspot. Hier was het koraal opvallend mooier en groter. Ook waren hier veel meer vissen in allerlei kleuren, soorten en maten. Dennis heeft zelfs Nemo gezien! Het toffe was ook dat we echt dwars door de vissen heen zwommen, gewoon hele scholen rondom ons hoofd.
De stingersuits (tegen kwallenbeten) konden nu uit, tijd om naar Whitehaven beach te gaan. Vanaf de Hills Inlet Lookout eerst prachtig over de Whitsundays uitgekeken en daarna naar het strand gewandeld. Vanaf de boot een heerlijke lunch gehad en daarna nog lekker rondgewandeld op het strand. Toen werd het helaas al weer tijd om terug te gaan naar Airlie. Maar, echt genoten.

De volgende korte stop was in Rockhampton, waar we alleen geslapen hebben. Daarna zijn we doorgereden naar Bundaberg. Dit stadje is bekend om de suikerfabriek en rumfabriek. En vooral dat laatste trok Dennis zijn aandacht. Als liefhebber van speciale (lees: dure) rum vond hij het natuurlijk wel leuk om een bezoekje te brengen aan de fabriek. Een leuke rondleiding door de fabriek heeft ons een goed beeld gegeven hoe rum gemaakt wordt. Tegen het einde kwam het beste gedeelte van de tour: proeven! Hoewel het pas 10:30 was, werd de bar geopend. Stralend heeft Dennis lekker van zijn rummetje genipt, waarna hij baalde van het idee dat een flesje meenemen niet heel makkelijk zou zijn.
De volgende dag was het Eerste Paasdag. En, traditiegetrouw, zijn we gaan eitje tikken! Even tien eitjes gekookt en het Paasontbijt kon beginnen. Ik heb alles geprobeerd om de eer van de Westphalletjes/Polakken hoog te houden, maar na een paar keer tikken was toch echt Dennis de winnaar van 'Eitje tikken Down Under 2014'.
De dag liep vervolgens anders dan we verwacht hadden. De Kimbles, familie die we ontmoet hadden in het westen, vroegen ons of we in de buurt zaten om bij te kletsen. En hoe toevallig, zij zaten op dat moment op een boerderij net buiten Bundaberg. We mochten langskomen op de boerderij, wat ons wel gaaf leek. Toen we aankwamen was het allereerst weer heel gezellig met de Kimbles. Daarna maakten we kennis met de familie van de boederij, hun ouders en vrienden. Volle bak dus. Na een rondleiding over de boerderij, met varkens, kippen, ganzen, parkieten, geiten, paarden, honden enz. mochten we aanschuiven aan een prachtig gedekte tafel. Speciaal voor Pasen hadden ze een varkentje uit de tuin geplukt en die in de rookoven gelegd. Een heel varken! En pfoe, wat was dat lekker. En voor ons gevoel ook typisch Australisch.
Na een gezellige brunch werd tijdens het natafelen gevraagd of we wilden blijven slapen. 's Avonds hebben we dus ons tentje opgezet in de tuin en zijn we, na het gapen naar een adembenemende sterrenhemel, tussen de dierengeluiden gaan slapen. Wat een mooie ervaring.

Tweede Paasdag heel de familie bedankt en zijn we weer vertrokken. We gingen naar de Australia Zoo, een droom van Dennis. Het is namelijk de dierentuin van (de inmiddels overleden) Crocodile Hunter Steve Irwin, waarschijnlijk kennen jullie hem ook wel van tv. Dennis riep al vanaf het begin van onze reis dat hij naar de dierentuin van zijn 'jeugdheld' wilde. Als een jongetje van tien liep ie dan ook stralend rond door het park. Het was een erg mooie dierentuin, waar ik mij ook prima vermaakte. Vanaf de eerste koala die ik gezien had in Australië ben ik helemaal verliefd op ze. En, laten ze nou net veel koala's hebben in de zoo. Ik heb er zelfs eentje mogen aaien, lief!! Eindelijk ook levende wombats gezien, tot nu toe hadden we ze alleen nog langs de weg gespot met de pootjes omhoog.
Weer een geslaagd dagje in Aussie.

Op dinsdag hadden we een belangrijke en spannende afspraak. In Townsville hadden we een advertentie van Conny op Gumtree gezet en we hadden een reactie van twee Nederlandse jongens. We spraken af in Brisbane, waar we met een dubbel gevoel heen reden. Het zat er aan te komen dat we Conny moesten verkopen, maar na zoveel uren in deze heerlijke Ford Falcon zou het toch wel moeilijk zijn om afscheid te nemen! (Oké, het is maar een auto, maar toch).
Na een testritje en een snelle blik waren de jongens er uit, ze wilde Conny kopen. De volgende dag maakten we alle papieren in orde en was de deal rond. Een super deal by the way, met winst de auto verkocht!
We verkochten de auto inclusief kampeerspullen, wat dus betekende dat we nu echt niks meer hadden. Gelukkig hadden we voor de eerste twee avonden een slaapplek. De Kimbles hadden ons uitgenodigd bij het huis van Nikki's ouders aan de Gold Coast, Paradise Point. Haar ouders waren op vakantie en daarom konden wij blijven slapen. Met de jongens op de achterbank hebben we onszelf hier naartoe gebracht, waarna we Conny definitief hebben uitgezwaaid. Wat een topper!

Het huis was mooier dan we hadden durven dromen. Groot zwembad in de voortuin en de achterkant lag aan het water. Wauw. Drie prachtige dagen gehad, waarbij we weer veel verhalen hebben gedeeld met de Kimbles en veel gelachen hebben. Dennis wilde er het liefst gaan wonen, wat onder andere kwam doordat hij er de hele dag stond te vissen. 's Ochtends 'yabbie pumping', ofwel garnaaltjes uit het zand zuigen (ja het klinkt raar) om ze daarna als aas aan het haakje van je hengeltje te hangen. Na heel veel geduld ving Dennis een visje en later een aal. Derek had nog een andere vis gevangen. Ook zat er een krab in de krabbenval, dus dat werd een lekker avondmaal. En het smaakte verbazingwekkend goed.
Na een paar hele dikke knuffels was het alweer tijd om vaarwel te zeggen tegen onze lieve Derek, Nikki, Phoenix en Brook.

We werden door Derek en Phoenix gedropt bij een hostel in Surfers Paradise. De eerste dag lekker liggen bakken in de zon. De volgende dag was een speciale dag, mijn 22ste verjaardag vieren in Aussie!
Het leek me leuk om wat te doen met m'n verjaardag en met keuze uit zes themeparks in de buurt was de keuze snel gemaakt. We zijn naar Dreamworld geweest, lekker een dagje achtbanen en door een park huppelen. De avond afgesloten bij een van onze favoriete tentjes in Australië: Sushi Train! Genoten van rauwe vis met koude rijst en zeewier dus.

Na Surfers Paradise vertrokken we naar Brisbane. Hier hebben lekker een dagje vertoefd. De volgende dag konden we onze campervan ophalen. We wisten eerst nog niet hoe we van Brisbane naar Sydney zouden reizen. We hadden uiteindelijk een mazzeltje. We keken op een site voor 'relocation'. Dat wil zeggen dat je een camper huurt voor maar $5,- per dag, met als voorwaarde dat je de auto binnen een bepaalde tijd terug brengt op een vooraf bepaalde locatie. Wij hadden het geluk dat er een camper vrij was die we in vier dagen van Brisbane naar Sydney moesten brengen. Meer tijd had leuk geweest, maar op zich prima te doen 1000 km in 4 dagen.
De eerste tussenstop maakten we in het hippiedorpje Byron Bay. We zijn alle winkeltjes afgegaan, lekker windowshoppen. En na heeeeeel veel winkels afzoeken en heeeeel veel zonnebrillen passen vonden we eindelijk de zonnebril waar ik al twee maanden naar op zoek was. Dennis heeft de de bril gegeven als verjaardagscadeautje, helemaal happy!
Daarna alleen nog twee korte stops in Port Macquarie en Budgewoi. In het eerste plaatsje de lekkerste koffie ooit gedronken en in het tweede plaatsje heeft Dennis een super mooie zonsondergang vast weten te leggen.

Vandaag hebben we de campervan weer ingeleverd en is ons rondje Australië echt compleet: back in Sydney!
Na meer dan 20.000 kilometer hebben we het dan echt geflikt met z'n tweeën, in 4,5 maand zijn wij saampjes heel Australië rondgereden. We hebben de mooiste plekjes gezien, de leukste mensen ontmoet, bijzondere dingen meegemaakt, veel geleerd, veel gelachen en vooral veel genoten van deze ontzettend mooie ervaring.
Over vijf dagen vertrekt ons vliegtuig en is ons Australië avontuur toch echt voorbij.
En zoals we hier geleerd hebben, never say goodbye: See ya later beautiful Australia!

Voordat we echt terug zijn in Nederland gaan we nog een weekje naar Bangkok. Even relaxen, tempels kijken, cultuur snuiven en genieten van het laatste weekje van onze reis.

Waarschijnlijk dus nog één blogje over ons avontuur in Thailand en dan zien we elkaar weer in Nederland.

Cheers,

Sanne en Dennis

• 02 Mei 2014 - 15:32

Iola:

waaaaauwwwwieee!! klinkt allemaal zo surreal! echt super cooool!

doe nog even voorzichtig de laatste paar dagen en tot snel!! x

• 02 Mei 2014 - 16:02

Anjo:

Waanzinnig!!! Ben onwijs nieuwsgierig naar al jullie verhalen! Superveel plezier nog en ik zie jullie weer in Nederland!!!

• 02 Mei 2014 - 17:06

Vati En Moema:

Hoi Sanne en Dennis,
    Leuk verslag weer met een Hollands tintje (eitje tikken).
    Nog twee weken, jeetje wat is he, achteraf, snel gegaan. voor jullie ongetwijfeld ook.
    Groetjes en tot snel
    Vati en Moema

• 02 Mei 2014 - 19:15

Wilma En Berry:

Hoi Sanne en Dennis,

Geniet nog de laatste dagen in Australië en nog een weekje in Thailand.

Dan zie we jullie weer gauw in Waddinxveen,

Groeten van de Boeleetjes

• 02 Mei 2014 - 20:07

Marian:

Hoi Sanne en Dennis,
    Wat leuk dat jullie de afgelopen weken nog gezellig met"oude bekende" hebben doorgebracht.
    Wat gaat het nu snel hè. Nog even en wij kunnen jullie vuile was in de wasmachine stoppen, heerljk ik kijk er naar uit!
    Maar voordat het zover is eerst nog genieten van Bangkok, een heel andere wereld als Australie, waar jullie je zooooo thuis voelen.
    Een hele goede vlucht straks en tot gauw.
    Dan zijn wij aan de beurt om te genieten van jullie aankomst, verhalen en foto s.
    dikke kus!!