Het prachtige wilde westen - Reisverslag uit Mount Isa, Australië van Sanne en Dennis - WaarBenJij.nu Het prachtige wilde westen - Reisverslag uit Mount Isa, Australië van Sanne en Dennis - WaarBenJij.nu

Het prachtige wilde westen

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Dennis

07 Maart 2014 | Australië, Mount Isa

Hi mates!

Zwetend in onze klamme tent tussen de krokodillen neem ik het heft weer in handen, wel top dat jullie Dennis ook zo leuk vinden schrijven, talentje hè.
We hebben er sinds onze laatste blog meer dan 8000 km en een paar schitterende plaatsen opzitten dus zet je schrap, daar komt ie aan.

In de vorige blog liet Dennis al weten dat we het overvolle en peperdure Perth moesten overslaan. Na het eindeloze zoeken vonden we een campingplaatsje in Guilderton, op een uurtje rijden van Perth. Een hoop wind, dus de tent opzetten was geen optie. Daarom lekker in Conny geslapen. Vroeg vertrokken we naar het Nambung National Park waar we en kijkje gingen nemen bij de Pinnacles Desert. De eerste woestijn van onze reis, met allemaal uitstekende rotsen van limestone. Heel apart, vooral omdat ze zelf ook niet weten waar de Pinnacles vandaan komen.
's Avonds het gele zand van ons lijf gespoeld en geslapen in Jurien Bay, weer gezellig in Conny.

De volgende stop was Geraldton, een gezellig stadje aan de Coral Coast dat bekend staat om windsurfen. In Bunbury hadden we snorkelsetjes gekocht die we hier graag wilden uitproberen. Helaas werden we compleet gezandstraald zodra we richting zee liepen door de harde wind. Nu viel meteen het kwartje waarom je hier zo goed kan WINDsurfen, fijn...
Zo'n 50 km verderop, een peuleschil qua afstand, scheen een mooie natuurlijke pool te liggen: Ellendale's pool. En wauw, wat was dit prachtig! Verscholen tussen de bossen kwamen we op een open plek (windstil) met een grote steile rots en de pool. Naast een heerlijke plons hebben we een hele gezellige middag gehad met de familie Kimble (Australisch, Derek & Nikki met kinderen van 14 en 11 Phoenix en Brook) en de Branbantse Tjard, bioloog en Freek Vonk in spé. Topdagje.

Na Geraldton stond Kalbarri op de planning. Voordat we daar aankwamen maakten we nog een tussenstop mét overnachting bij Coronation Beach, een tip van de Kimbles. Dit was een legale campground, maar geen caravan park. De douche was dus de zee en plassen kon in 'long drop toilets', denk aan een pot en een gat in de grond. Door een overweldigende lading vliegen die met zoveel mogelijk tegelijk in je neusgaten, ogen en oren wilden gaan zitten, twijfelden we of we hier wel wilden slapen. Net toen we besloten hadden door te crossen naar Kalbarri stonden de Kimbles voor onze neus. Toen zijn we toch maar gebleven, als zij het kunnen dan kunnen wij het ook. Toen even de zee in gedoken en daarna een super leuke avond gehad met de gastvrije Kimbles.

's Ochtends verder gereden naar Kalbarri, lekker heet maar pfoe wat mooi. De eerste dag vermaakten we ons prima in het zembad en in de zee aan het kleine strandje. Dag twee zijn we naar het Kalbarri National Park gegaan. Na een pittige dirtroad, wat beter was geweest met een 4wd, parkeerden we Conny en liepen we richting Nature's Window tussen een immens landschap. Na al heel wat gezien te hebben kwam hier toch wel het ruige Australië tevoorschijn wat we graag wilden zien. Een hike zat er alleen niet in doordat het zo'n 50 graden was in het park en we ook hier per persoon een gezelschap van gemiddeld 24 vliegen meenamen.
De ochtend voordat we weggingen nog even naar de Pelican Feeding gegaan. Waar de pelikanen iedere ochtend 08:45 het stand opkomen om een visje te krijgen.

Monkey Mia werd onze volgende bestemming. Monkey Mia is een plek waar al tientallen jaren dolfijnen naar het strand komen om te rusten en te socializen. Deze plek mocht ik dan natuurlijk ook niet missen. Eerst even tentje opzetten, wat nog best lastig was. Het tentje opzetten zelf is inmiddels een eitje, maar nu zaten er gemiddeld vijf emu's in onze nek te hijgen. Deze gekke vogels, die lijken op struisvogels, zijn daar continu op zoek naar eten en duiken zodra je even niet oplet gewoon je auto of tent in.
Tijdens een gevecht met de emu's toen ik mijn bikini uit de achterbak wilde pakken klonk er een bekend geluid: Hollanders. We maakten kennis met het stel Judith en Martijn die een kleine vier weken hun vriendin Martine kwamen opzoeken. Het was een gezellig stel aardappelboeren uit Flevoland waar we tot een paar dagen geleden heel veel leuke avondjes mee hebben gehad.
De eerste ochtend was het dan zover, om 07:45 werden we verwacht bij het strand waar de dolfijnen iedere ochtend langskomen. Toen we aankwamen zagen we gelijk al een paar vinnen boven het water uitsteken. Blijft bijzonder. Op een gegeven moment mochten we het water in tot onze enkels en kwamen de dolfijnen rustig langs ons cruisen. Wat ontzettend gaaf om ze zo dichtbij te zien! Hoewel er zo'n 12 dolfijnen rondzwommen worden altijd dezelfde vijf gevoerd. Het was totaal willekeurig wie ze mag voeren, dus ik stond met een big smile te hopen dat ik zo'n prachtdier een vis mocht geven. En ja hoor, dat mocht! Ik voelde me net een klein meisje van 3, zo happy werd ik er van.

Tijd om verder te gaan naar de volgende bestemming, Carnarvon. Dit was eigenlijk alleen maar een korte tussenstop. De volgende dag zijn we dan ook weer verder gegaan naar Coral Bay. Coral Bay is DE plaats als het om snorkelen gaat. De snorkelsetjes hadden ons tot nu toe nog weinig gebracht, dus tijd om ze te gebruiken! Dit keer hoefden we niet op zoek naar een caravan park. We hadden al eerder contact gezocht met Albert, een kennis uit de straat bij oma in Den Haag. Hij woont zowel in Den Haag als in Coral Bay, waar hij werkt als aannemer. Op dit moment is hij een bestaand appartement aan het verbouwen tot een grote lodge. Wij mochten in een kamer van het oude gedeelte slapen, met tweepersoonsbed én airco. Wat een luxe! Ook leuk om Albert te spreken, de derde avond zijn we gezellig uit eten gegaan en hebben we lekker bijgekletst.
Verder hebben we in Coral bay gesnorkeld, gesnorkeld en nog eens gesnorkeld. Wat een toplocatie. We hoefden maar een paar meter de helderblauwe zee in te lopen, om vervolgens bij het donkere gedeelte de snorkels op te zetten en boven het koraal te drijven. We zagen de grootste stukken koraal en de kleurrijkste vissen voorbij komen, voor je het weet lig je uren te drijven.
Ook nog een uitstapje gemaakt naar Exmouth, Cape Range National Park. Hier hebben we bij turquoise bay (en turquoise was het!) opnieuw gesnorkeld en nog meer verschillende soorten koraal en vissen gezien.
Op de laatste dag snorkelen in Coral Bay heeft Dennis zelfs een schildpad gezien, onwijs cool allemaal.

Het werd na vier dagen snorkelen en een lekker bedje bij Albert tijd om weer wat kilometers te maken. Tom Price werd de volgende bestemming, als tussenstop. In Tom Price was het uitzicht echt fantastisch, de autorit door het gebied de Pilbara was ook waanzinnig, heel rotsachtig en veel gevarieerder dan de hoeveelheid graspollen die we normaal voorbij zien komen. Patty (nicht van mijn moeder) had gezegd dat er nog een achternichtje van haar in Australië zit, maar geen idee waar. En die avond in Tom Price zie ik haar dus zitten en hebben we kennisgemaakt. Zo groot is Australië dus niet!
De volgende ochtend reden we door waarvoor we gekomen waren, het Karijini (spreek je uit als kari-djini) National Park. We zijn naar Dales Gorge gegaan, een gigantische kloof met natuurlijke pools. Van bovenaf hadden we al adembenemend uitzicht, maar we wilden naar beneden de gorge in. Toen Dennis mij het 'pad' aanwees geloofde ik hem eerst niet, het waren gewoon rotsen. Maar inderdaad, we moesten als echte globetrotters over de rotsen naar beneden klauteren. Eenmaal beneden stond het volgende avontuur op de planning, over de rotsen naar Circular Pool hiken. Eenmaal daar aangekomen viel onze mond wagenwijd open, wat een mooie plek. Prachtig blauw water, omringd door metershoge oranje rotswanden en helemaal met z'n tweeën. Hier zijn we dus lekker gaan afkoelen om daarna onze hike te vervolgen: door de gorge naar de andere kant.
Een onwijs gave wandeling zonder iemand tegen te komen bracht ons bij Fortescue Falls en Fern Pool, weer een fantastische plek waar we een lekkere duik hebben genomen.

Door de vele insecten en steekvliegen konden we niet in het park slapen en zijn we doorgegaan naar Port Hedland. Na een lekker nachtje (en wederom een gezellige avond met de Flevolandse boeren) reden we door naar Broome. Hier was het flink wennen aan de warmte. Nog steeds rond de dertig graden, maar nu met een hele hoge luchtvochtigheid. Oftewel, afdrogen na het douchen is niet nodig want voordat je klaar bent ben je weer nat. In Broome vooral dingetjes geregeld voor de auto, die onder andere gekeurd moest worden. Gelukkig is Conny nog in goede staat en hoefde er niet aan gesleuteld te worden. Wel gaat ons halve budget op aan de nieuwe registratie, dus dat is minder leuk.
's Avonds genoten van een prachtige sunset bij Cable Beach, blijft mooi. Weer kwamen we de Hollanders tegen en hebben we ons prima vermaakt. Op het laatste avondje zijn we gaan 'kaas en wijnen'. Een tafel vol kaas, toastjes, dipjes en wijn. En Dennis? Die is met de mannen gaan 'vlees en bieren', kangarooburgers, saté en bier dus. Prima vermaakt!

Na Broome zijn we gaan nadenken wat we vanaf hier willen doen. Het is nog regenseizoen in het Noorden dus veel wegen zijn afgesloten door overstromingen. We wilden dus met een wat hoger tempo naar de oostkust (Queensland), misschien dat we daar ook nog wat kunnen werken. Dat zou wel fijn zijn.
Van Broome naar Cairns is nog zo'n 4000 km, dus dat rijden we ook niet in een weekend. De eerste stop na Broome was Fitzroy Crossing, waar we op een groot veld kampeerden (als enige) met een hoop wallabies die 's nachts rondom je tent staan te grazen. Na Fitzroy zijn we gestopt in Kununurra. Daar ben ik begonnen met het schrijven van deze blog. En ja, tussen de krokodillen! Op tien meter van ons tentje vandaan was een moerasachtig stuk van de rivier, met freshwater crocs. 's Avonds zijn we met ons zaklampie naar het water gelopen en overal zagen we de oogjes van krokodillen boven het water verschijnen. Dennis liep naar het steigertje en keek in de verte, waarna hij beneden hem een kroko half uit het water onder hem zag liggen. Super stoer! Deze freshwater krokodillen worden niet heel groot en schijnen niet heel gevaarlijk te zijn, maar je weet het nooit...

Katherine was onze stop na Kununurra. Vanuit Katherine zijn we naar hét nationale park van Australië geweest: Kakadu. Vanwege de floodings was helaas alleen de hoofdweg open en hebben we geen watervallen op kunnen zoeken of ander natuurschoon. Wel hebben we rock art gezien, duizend jaar oude rotstekeningen van aboriginals. Erg bijzonder.
De volgende ochtend zijn we naar de Adelaide River gereden in de buurt van Darwin. Hier zijn we meegegaan met de jumping crocodile cruise. In de Adelaide River leven duizenden saltwater crocs, de gevaarlijke krokodillen die je voor 100% zullen grijpen als je in het water valt. Met een stukje vlees aan een stokkie lokken ze deze krokodillen die soms wel acht meter lang worden. Als snel kwam er eentje aan en na rustig afwachten sprong ie met een enorme kracht uit het water. Echt zo ontzettend gaaf! Uiteindelijk hebben we vijf krokodillen uit het water zien springen, wat een ruige beesten zijn dat zeg.
En, voordat we de cruise opgingen hebben we allebei nog een water python vastgehouden, waaghalzen hè! Haha.

's Middags zijn we weer terug naar Katherine gereden. Vanaf daar besloten we zo snel mogelijk door te crossen naar Cairns. We hebben dus nog een stop gemaakt in Tennant Creek, vandaag zijn we aangekomen in Mount Isa en met nog twee daagjes rijden komen we aan in Cairns. Dan zijn we alweer op de weg terug!

Ik hoop dat jullie allemaal door deze lap tekst heen gekomen zijn. Laat even wat van jullie horen want hoewel het hier fantastisch is begin ik iedereen wel te missen hoor!

Sanne en Dennis

• 07 Maart 2014 - 10:20

Marloes:

Liefies wat klinkt het weer geweldig! Ik vind jullie super stoer :) Mooie foto's! Echt gave natuur daarzo! Ik zit hier lekker achter mijn bureautje weg te dromen bij jullie foto's met een groen monstertje op m'n schouder!
    Dikke knuff, ik mis jullie! xxx Loes

• 07 Maart 2014 - 12:30

Marian:

Hoi lieverds,

Ben echt blij dat ik jullie bekkies net weer even heb gezien hoor!!
    Ik kan er weer even tegen.
    En die Conny van jullie is echt een kanjer bedenk eens wat die auto jullie al heeft gebracht, al die mooie plekjes, een fijne slaapplek, leuke liedjes en veel lol. Wat dat betreft echt alleen maar goeds dus geen zorgen voor morgen.
    Wat een indrukwekkende foto`s van die krokodillen zeg! Daar had ik echt niet bij willen zijn.
    Nu weer even kilometers draaien en dan zijn jullie alweer terug aan de andere kant van Australie.
    daar ook nog lekker genieten hoor!! Ik volg jullie op de voet (ha, ha kaart) en reis mee op de verhalen en foto`s dus dit kan niet genoeg zijn.
    dikke kus en tot gauw!!!

• 07 Maart 2014 - 12:54

Anjo:

Heey Sann en Denn,
    Wat een geweldig avontuurtje weer! Supergaaf zeg! Terwijl ik dit net lwes, ben ik zo onderweg naar Wadjeveen om het weekend weer daar te zijn. Even wat nieuws uit Hollandia.. nou ik ga maandag beginnen met afstuderen dus als t goed is zie je me volgende keer inclusief diploma xD. Verder hebben wij hier kans op veel zon en lekker weer op zondag ( niet zoals bij jullie xD helaas ). Verders is alles rustig hier in t kikkerlandje... geen crocs en dolfijnen enzo behalve in de dierentuin xD. Nja nog steeds heeeeel veeel plezier gewenst aan jullie allebei. We missen jullie hier wel hoor! Zo vreemd om met zn vieren aan tafel te zitten in plaats van zessen.
    Veel liefs en groetjes,

Anjo xxxx

• 07 Maart 2014 - 15:07

Iola:

Huh? Wattuh? Dolfijnen? Slangen? Emus? Krokodillen? Wat een dierentuin daar joh... En over die vliegen.. ja die hebben we hier toch ook? :P grapje.

Super cool dat jullie wat landgenoten en ook niet-landgenoten zijn tegen gekomen en daarmee ook contact hebben gelegd! Alvast wat adresjes voor de volgende vakantie/rondreis vastgelegd?!

Geniet van het mooie landschap enzo! Dat hebben we hier helaas niet haha.

Tschus!

• 07 Maart 2014 - 17:37

Douwe:

Ik zou graag stiekem om de hoek willen kijken. Ik ben wel jaloers. Hier gaat alles als vanouds. Leuk dat jullie het zo naar jullie zin hebben. De verhalen zijn prachtig. Geniet er lekker van. Jullie zullen wel moeten afkicken......

• 07 Maart 2014 - 18:58

Patty:

Hoi alletweeee ...leuk dat jullie weer zoveel te vertellen hebben en zo veel hebben gedaan ,het is heerlijk om te lezen dat het allemaal zo gaaf is ....je wordt er bijna jaloers van ;-) heerlijk genieten van al dat moois en alle avonturen ,wij worden al nieuwschierig naar de hummmm 1000 2000 foto's ;-/ haha .en wat leuk dat jullie Isabella zijn tegen gekomen idd zo groot is Australië dus niet :-) nog veel plezier en hoop dat jullie nog wat werk vinden dikke kus Patty

• 07 Maart 2014 - 21:18

Vati En Moema:

Hi Mates,
    Nou je hoeft niet meer te bellen geloof ik, je hebt zoveel opgeschreven. Alleen dat vind Moema niet leuk natuurlijk, dus toch maar bellen hoor. Skypen is natuurlijk nog veel beter, als we een goede verbinding hebben, zien we die gebruinde koppies van jullie. Sanne wat ben je bruin op die foto naast Isabelle.
    En wat een waanzinnige foto's weer zeg, kunnen niet wachten op de rest.

We kunnen weer warm douchen, de CV is weer gemaakt, ook liggen we weer droog in ons bedje het dak is namelijk ook weer gemaakt.

Knuffels tot snel aan de foon of op de skype.
    Vati en Moema

• 08 Maart 2014 - 12:21

Oma Westphal:

Wat zijn jullie stoer. Papa heeft jullie verhaal aan mij voorgelezen en de fotos laten zien.
    Geniet en tot snel.
    Dikke kus oma.

• 10 Maart 2014 - 01:33

Martine:

Wat een gaaf verhaal! Leuk om alles te lezen wat ik eigenlijk al wist, maar nog beter om jullie nieuwe avonturen te lezen. Wat gaaf die krokodillen :D
    In Broome is het nog steeds zweten geblazen, met afgelopen weekend de heerlijke thunderstorm, echt genieten in een tentje ;) wel heel gaaf om alle lichtflitsen boven zee te zien. Ik heb er inmiddels twee werkdagen bij een restaurantje aan Cable Beach opzitten, het 'echte' leven is weer begonnen ;)
    Safe travels! En veel plezier en geluk bij de komende avonturen xxx Martine

• 10 Maart 2014 - 18:49

Jozien:

Jee,wat klinkt dat mooi en avontuurlijk allemaal zeg! Hoop dat jullie nog een leuk baantje kunnen vinden. Iets met noten ofzo, want stroopwafels zal daar wel niet lukken

• 10 Maart 2014 - 18:54

Jozien:

P.S. Prachtige foto's

• 16 Maart 2014 - 20:20

Marij:

Ha reizigers,

Weer een mooi verhaal, erg leuk om te lezen allemaal.
    Heel veel plezier en geniet van elk moment !

Waddinxveense groeten van
    Adri & Marij