Bye bye schitterend Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Sanne en Dennis - WaarBenJij.nu Bye bye schitterend Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Sanne en Dennis - WaarBenJij.nu

Bye bye schitterend Nieuw Zeeland

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Dennis

28 December 2013 | Nieuw Zeeland, Auckland

Daar zijn we weer!

Kerst is alweer voorbij, net als onze reis door Nieuw Zeeland. Vandaag vliegen we terug naar Sydney om daar te starten met ons Australië avontuur, maar eerst nog even wat we hier in dit prachtige land nog allemaal gedaan hebben.

Na Dunedin was ons plan om richting Christchurch te gaan. Omdat het best een flink end rijden zou zijn planden we nog een tussenstop met overnachting in Oamaru. Achteraf een top idee! Oamaru is een klein plaatsje aan de oostkust met echt een eigen cultuurtje. We vonden in een gezellig straatje ineens een bord met 'bakkerij' en als echte Hollanders moesten we natuurlijk een kijkje nemen. Ze hadden onder andere kerststol en speculaas, dus lekker samen een stukkie speculaas gedeeld! 's Avonds op pad gegaan, want in Oamaru zitten verschillende pinguïn kolonies verstopt die tegen schemering tevoorschijn komen.
We zijn op advies van een local dichtbij het oude spoor gaan zitten omdat ze daar iedere avond naartoe gaan. Echt een super plek! Met z'n tweetjes hebben we wel zestig pinguïns voorbij zien hoppen op twee meter afstand, wauw wat gaaf!

De dag na deze bijzondere ervaring zijn we vertrokken naar Christchurch. Dat was wel even schrikken. In deze stad zijn een paar jaar terug flinke aardbevingen geweest en dat was overal terug te zien. Heel de stad staat nog in de steigers. Toch wel een momentje om bij stil te staan dat een ramp zo'n impact achterlaat. Omdat heel de stad in opbouw is was er eigenlijk niets te doen, dus zijn we de volgende dag naar Akaroa gereden, een plaatsje vlakbij de kust. We hadden hier het gevoel dat we in een ansichtkaart stonden, zo mooi was het. Een prachtige haven met dobberende bootjes in helder water en een heerlijk zonnetje!

We rijden iedere dag of om de dag weer verder naar een volgend plaatsje, waardoor we zin hadden om ergens eens lekker te relaxen. We zijn daarom naar Hanmer Springs gegaan, een plaatsje bekend om de Hot Pools. Je hebt daar verschillende baden van 35 - 42 graden waar we heerlijk ontspannen in hebben gebadderd. Toevallig was de eigenaar van het hostel daar Nederlands, waar we meteen een plakkie ontbijtkoek mee hadden gedeeld. Een goede zet. We wilden nog een nachtje extra blijven maar alles zat vol. Na het schuiven van bedden door het hostel konden we toch een extra nacht blijven, en nog in een privékamer ook! Voor een plakje ontbijtkoek deed ze alles zei ze, lekkere Hollanders die we zijn.

Helemaal ontspannen zijn we naar Kaikoura gegaan. Je kunt hier veel cruises boeken voor whale watching en seal swimming, maar wij zijn er weer zelf op uitgetrokken. We moesten hele stukken tussen de rotsen en langs de kliffen klauteren, waarna we terechtkwamen bij meerdere zeehonden kolonies. Echt super gaaf! Op een paar meter afstand lag een hele dikke lekker in het zonnetje te bakken en wat verder zagen we een hele hoop op de rotsen liggen. Toch wel even anders dan Blijdorp, haha!

Van Kaikoura zijn we in de richting van de Marlborough Wine Region gereden, het wijngebied van Nieuw Zeeland die vooral bekend staat om de Sauvignon Blanc. Dat wilden wij natuurlijk weleens even proeven. Bij het hostel huurden we twee fietsen waarmee we de wijngaarden door gecrosst zijn. Om de paar honderd meter even gestopt bij verschillende wijnhuizen om daar 'tastings' te doen. De meesten waren gratis en bij sommigen vroegen ze een kleine bijdrage. We hebben echt heerlijke wijnen op, waarna we met een fles rosé en een fles Viognier in de fietstas een beetje tipsy weer naar het hostel zijn gefietst.

Met een lichte kater (Dennis niet, stoere vent van me) naar de laatste plaats van het zuidereiland gereden: Picton. We hadden hier nog drie dagen om te vertoeven. Eigenlijk net iets teveel, maar in ieder geval op tijd bij de Ferry. Hier een aantal hikes gedaan, lekker op ons gemakkie.

Op 20 december stond de Ferry weer klaar om ons naar het noordereiland te brengen. We kwamen 's middags aan en hadden daarom vooraf al besloten om een nachtje in Paraparaumu te verblijven, waar we al eerder erg gezellige avondjes hadden gehad. Na een warm welkom van de manager zijn we naar Electric Ink gelopen, een tattooshop waar Dennis vooraf een afspraak mee had gemaakt, spannend! Als mooi aandenken heeft Dennis een Hei Tiki op z'n bovenbeen laten tatoeëren, een veelgebruikt symbool van de Maori wat onder andere staat voor de eerste man en geluk. En, hij is goed gelukt!

De volgende dag de auto ingestapt naar Wanganui. Hier zijn we een tunnel ingegaan van 266 meter met een echo (hoe grappig :p) om daarna naar boven te gaan naar een toren die uitzicht gaf over de Wanganui River die uitmondde in de zee. Toen we terugliepen hoorden we lekkere bluesy geluiden in de verte. Het leek ons een goed idee om op het geluid af te gaan, en dat wad het ook. We kwamen uit bij een terras in een gezellige winkelstraat waar een vijftal ruige mannen lekkere blues en rockmuziek aan het maken waren. Daar worden wij blij van :)

Een dag later aangekomen in New Plymouth, een wat grotere stad waar we onder andere een museum hebben bezocht en lekker langs de zee hebben gelopen. 's Avonds naar Festival of Lights geweest, waarbij een stadspark werd verlicht door allerlei gekleurde lampjes. Dichtbij New Plymouth was het Egmont National Park, waar we Mount Taranaki hebben beklommen. Niet echt beklommen natuurlijk, maar op 1100 meter hoogte hebben we over de bergpaden geklauterd. Het was wat bewolkt, waardoor we de top niet konden zien, maar aan het eind van de trip dreven de wolken en beetje weg en zagen we de besneeuwde toppen. Een heel gek idee want met een blik de andere kant op konden we zo uitkijken over zee, typisch Nieuw Zeeland.

Van tevoren hadden we ons volgende avontuur geboekt: Black Water Rafting in de Waitomo Caves. Het kleine plaatsje Waitomo staat bekend om de verschillende caves met glowwormen. Je kan er met een bootje doorheen, maar wij kozen voor de spannende versie. Met een klein groepje en twee leuke guides propten we ons in een wetsuit (o wat vond ik mezelf charmant haha) en mochten we allemaal een tube pakken, een rubberen band. Hiermee zijn we een grot ingedoken, waar we doorheen zijn geklommen en gepeddeld. Ook nog achteruit van twee watervallen in de grot afgesprongen, gaaf! Speciaal waren de glowworms, die een sterrenhemel vormden boven ons in de grot. Omdat het kerstavond was hebben we terwijl we langs de glimmende wormpies dobberden met z'n allen Jingle Bells gezongen, gezellie!

Om het rondje compleet te maken werd onze eerste bestemming van Nieuw Zeeland ook de laatste: Auckland. Hier kwamen we aan op Eerste Kerstdag, maar dat idee hadden we totaal niet. Toch heel gek om kerst te vieren in twintig graden met mensen die je niet kent (en die ook geen zin hadden in een babbeltje). Het toppunt van kerst was dan ook Skypen met thuis. Zowel met de familie van Rijn en Brouwers en met de familie Westphal hebben we even met de familie gekletst. Super leuk om iedereen te zien, en speciaal dat we gedag hebben kunnen zeggen tegen Opa Brouwers en Oma Westphal! Heerlijk. Nu al zin in volgend jaar kerst in het knullige Nederland. Tweede Kerstdag zijn we naar The Hobbit geweest, extra leuk omdat een groot deel van de film is opgenomen in Nieuw Zeeland.

Vanavond vliegen we weer naar Sydney, waar we ons avontuur zullen vervolgen. Dan horen jullie weer van ons!

Een spetterend oud & nieuw allemaal!

Sanne en Dennis

• 28 December 2013 - 19:04

Joyce En Louis:

Toch weer nieuwe dingen gelezen die je nog niet had verteld.
    En nu weer nieuwe avonturen down under.
    Geniet van oud en nieuw in Sydney. Wij zitten in de flat bij Ed en Mar waar we van de skyline van Den Haag gaan genieten, verschil moet er zijn.
    Knuffels van ons.

• 29 December 2013 - 10:07

Joke:

Mooi verslag weer! Veel plezier in Australié! Alvast gelukkig 2014!!!

xxJoke van der Harstxxxx

• 29 December 2013 - 11:03

Marcella:

Leuk om te lezen guys! Australie wordt ook vast weer een prachtig avontuur! Enjoy!

• 29 December 2013 - 17:54

Marian:

Heerlijk om weer even te lezen wat jullie allemaal meemaken. Ben heel benieuwd wat Australie zal brengen, Zal ook zeker heel mooi worden denk ik zomaar!! Goed smeren hoor !! De warmt zal wel even wennen zijn. geniet van de bijzondere jaarwisseling !!! Dikke knuffel van ons

• 03 Januari 2014 - 17:30

Wilma En Berry:

Hoi Dennis en Sanne,

Vanuit het regenachtige Waddinxveen willen wij jullie een goed en gezond 2014 wensen.
    Nog veel reis plezier.