Toeren op het zuidereiland - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Sanne en Dennis - WaarBenJij.nu Toeren op het zuidereiland - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Sanne en Dennis - WaarBenJij.nu

Toeren op het zuidereiland

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Dennis

10 December 2013 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Hoi iedereen,

Na twee weekjes vonden we het wel weer tijd voor een nieuwe blog. Alles gaat zo razendsnel, dat we nu zelfs alweer op de terugweg zijn van het zuidereiland.

Laten we bij het eind van onze laatste blog beginnen.
Toen we wegreden uit Rotorua richting onze volgende bestemming zijn we nog gestopt bij Orakei Korako. Al het vulkanische van Rotorua werd in dit 'thermal park' uitvergroot midden in een verlaten stuk natuur. Erg bijzonder allemaal.
Toen we alles gezien hadden begon het flink te regenen en werd het tijd om de auto in te stappen en richting Napier te rijden. Napier is echt een schattig plaatsje. Na een aardbeving hebben ze alles in de oude stijl weer opgebouwd wat het plaatsje een leuke sfeer geeft. Beetje jammer dat het maar bleef gieten en we dus weinig hier hebben kunnen doen.

's Avonds pakten we in het hostel de iPad erbij om alvast de ferry te boeken naar het zuidereiland. En o nee, alles zat vol! Na meteen te bellen met de twee ferrymaatschappijen bleek dat er echt niks geregeld kon worden. Zonder auto konden we wel over, maar die hadden we voor 33 dagen betaald. De auto wegdoen was dus ook geen optie. Trouble in paradise!
De volgende dag bleek dat één van de drie ferry's kapot was gegaan, daarom was het dus overvol op de andere twee. Om toch iets te regelen zijn we in één ruk naar Wellington gereden. Ook hier kregen we 'nothing available' te horen. Onze laatste optie was om naar onze autoverhuurder te gaan om iets met de auto te regelen. En bingo, toch gelukt! Zij hadden nog beperkte plaatsen gereserveerd. Pfoee, wat een opluchting.

Na alles geregeld te hebben moesten we nog vijf dagen in de buurt van Wellington vertoeven voor we zouden vertrekken. In Wellington zat alles vol en was parkeren ontzettend duur, dus gingen we wat buiten het centrum zoeken. Na een aantal keer stoppen kwamen we terecht in Paraparaumu (spreekt uit als para para oemoe) in een oubollig maar ontzettend sfeervol hostel. Hier hebben we ook hele gezellige hostelgenootjes ontmoet (uit Chili, the USA en Zwitserland) waar we twee avonden gezellig mee hebben geborreld.
We hebben in het Tararoa National Park een ontzettend gave hike gedaan midden in de bossen zonder fotograferende Aziaten of wie dan ook. Ook hebben we een park bezocht waar ze kiwi's hadden, omdat ik die natuurlijk niet wilde missen. Uiteindelijk twee gespot in een klein holletje achter glas, nog niet echt spectaculair natuurlijk haha.

Op 1 december was de dag aangebroken om met de ferry naar het zuidereiland te gaan. We hadden een strakblauwe lucht en een fel zonnetje, perfect om op het dek te zitten tijdens de drie uur durende ferrytocht. En man, wat was dit prachtig! Helderblauwe zee en een top uitzicht terwijl we door de Marlborough Sounds vaarden.
Eenmaal aangekomen in Picton zijn we meteen doorgereden naar Motueka, waar we de volgende dag zijn gaan zee kayakken. Na een flinke uitleg en grapjes over 'wat te doen als er een inktvis op je kayak springt en er haaien rond je bootje zwemmen' gingen we de zee op. Echt een geweldige ervaring. Midden op zee kayakken, aanmeren bij een verlaten strandje (het leek wel Expeditie Robinson) en zelfs nog zeehonden gespot op de rosten. Wauw!

Op aanraden van Barbara, de eigenares van het hostel in Paraparaumu, zijn we naar Punakaiki gereden. Punakaiki is bekend door de Punakaiki Rocks, ofwel pancake rocks. We hadden een prachtig hostel, net een luxe bungalow, met uitzicht op de rotsen en een minuut lopen naar het strand. Naast een bezoekje aan de pannenkoekrotsen hebben we ook genoten van een romantische zonsondergang met een flesje wijn die we gekregen hadden van onze Spaanse roommate uit Motueka.

Tijd voor wat Nieuw Zeeland nog meer te bieden heeft: sneeuw en gletsjers. Een ritje van zo'n 3,5 uur bracht ons van Punakaiki naar Franz Josef en Fox glacier. Met de zomer in volle gang en door de snelle verandering van het klimaat was er jammer genoeg meer steen dan sneeuw en gletsjer te zien. Het meeste is al weggesmolten, maar toch was het de tocht waard.

De zon die in Punakaiki nog zo scheen, was in Franz Josef en onze volgende bestemming Wanaka ver te zoeken. Erg bewolkt en soms een flinke lading regen maakt alles af en toe erg somber, maar na regen komt zonneschijn! Toch? Wanaka was onze korte tussenstop op weg naar de oostkust. Hier hebben we vooral genoten van de prachtige autorit langs een adembenemend meer.

We zijn nu te vinden in Hogwartz, een hostel in Dunedin. Het bezoeken van een oud treinstation en het sfeervolle 'settlers museum' gaf ons een goed beeld van de stad met Schotse invloeden. Het leukste was de 'tunnel beach walkway' en de Speights Brewery Tour. Het eerste bracht ons naar een rotsachtige kust waar we van de ene kant naar de andere kant konden lopen door, hoe kan het ook anders, een tunnel in de rots. Het tweede nam ons voor 1,5 uur mee door een oude bierbrouwerij. De tourguide met bijpassende baard en een heerlijk ronde bierbuik vertelde op een manier dat je er nog uren naar kon luisteren. Na de geschiedenis en het zien van de fabriek kwam daar de chilisaus op de loempia (ofwel het hoogtepunt). We mochten onbeperkt de verschillende biertjes proeven én zelf tappen. Wat een toptour.

Morgen weer verder over het zuidereiland crossen, langs de oostkust omhoog.
Laten jullie wat horen of er in Nederland nog wat spannends is gebeurd?

Speak to you soon!

Sanne en Dennis

• 10 December 2013 - 12:39

Jozien:

Hee reizigers,
    Klinkt goed allemaal zeg. Al veel foto 's gemaakt zeker?
    Hier alles touwe en teige! Plezier!!
    Kussen uit een zonnig Waddi mét nachtvorst!
    Joz en fam

• 10 December 2013 - 16:16

Marij:

Hoi Dennis en Sanne,

Weer een mooi verhaal uit de andere kant van de wereld.
    Zo te lezen, is er genoeg te zien en te doen.
    Heel veel plezier.

Groeten,
    Adri & Marij

• 10 December 2013 - 17:41

Wilma En Berry:

Hoi Sanne en Dennis,

Weer leuk om deze blog van jullie te lezen. Wat kunnen wij nou vertellen over Waddinxveen als wij zulke leuke verhalen lezen. Hier begint alles wat in kerstsfeer te komen en wordt het wat kouder. Genieten jullie maar lekker van het zonnetje en de zonsondergangen .

Tot de volgende verhalen, geniet ze,

Berry en Wilma

• 10 December 2013 - 22:24

Joyce En Louis:

Hallo lieve schatten.
    Weer een mooi verhaal om jaloers op te zijn.
    Hebbie nog een biertje voor me meegenomen? Die kun je toch wel voor me meesjouwen 5 maanden?
    Kerstboom(pje) staat, kijk maar op je app, wanneer je weer wifi hebt.
    Dit weekend zitten wij in Duitsland, gezellig naar de kerstmarkt in Gelsenkirche en Dusseldorf, misschien gaan we ook nog even naar Essen. We hebben een overnachting en gaan met de PV Madern.
    De temperatuur hier gaat naar beneden en komt in de nacht onder nul uit.
    Mickey is zaterdagavond langs geweest en doet jullie de groetjes. We hebben foto's uit de oude doos zitten te bekijken. Heel veel herinneringen opgehaald laten.
    Knuffels Vati en Moema.

• 10 December 2013 - 22:44

Marian:

Hoi, hoi,
    leuk om jullie verhaal te lezen en fijn om zo snel weer iets te horen.Sint voorbij de boom erin in w veen. Zal jullie niet echt boeien denk. De fotos zijn geweldig ik geniet van jullie stralende bekkies en de prachtige natuur. Vooral blijven sturen dus.
    Dikke kus van us en tot gauw,

• 11 December 2013 - 09:42

Joke:

Hai Sanne en Dennis,

Heerlijk genoten van jullie reisverslag! Gaaf om zo'n mooie reis te maken! Geniet samen en veel liefs van Jokexxxx

• 11 December 2013 - 15:14

Dander En Linda:

Ja hier kunnen wij natuurlijk niet tegen op met onze verhalen. heerlijk om te lezen en leuke foto's om te bekijken. hier is het inmiddels al wat frisser geworden dus met betrekking tot het weer mis je niets. geniet er van en blijf schrijven op je blog erg leuk. he geniet ze lekker en de groetjes van de bronswijkjes

• 11 December 2013 - 16:58

Marjan:

hoi Dennis en Sanne,

Wat een lekker verhaal zeg, zo leuk om te lezen. Terwijl ik jullie verhaal lees ben ik koekjes aan het bakken voor het kerstdiner van a.s. Zaterdag met de kerstclub. Ik heb het dessert.
    Heel veel plezier voor jullie en ook ik kijk weer uit naar het volgende verslag. Genieten jullie he daar met z'n tweetjes.
    Groeten, marjan

• 12 December 2013 - 11:33

Anjo:

Hey Sann en Denn,

Wat een verhaal weer! En zit ik hier maar op mijn schooltje te werken in de vrieskou, haha!
    Samen met Micky (die langskwam ) heb ik naar jullie foto's zitten kijken, WAANZINNIG! Ben toch wel een beetje jaloers hoor ! ^^.
    Nog nooit heb ik jullie twee zo gelukkig gezien op een foto :)
    Kan niet wachten om nog meer van jullie avonturen te lezen en zien!
    Heeeel veel plezier en succes met het reizen!
    Groetjes uit Nederland,

Anjo ;)

• 19 December 2013 - 23:02

Adri De Jager:

Lieve Sanne en Dennis,
    Geweldig om die reisverhalen van jullie te lezen. Onze verhalen vallen dan in het niet. Hoewel.. ik heb een pak koffie gewonnen met bingo. Maar het haalt het niet met jullie belevenissen. Leuke foto's gezien van jullie. Ik ben echt jaloers. Jullie stralen allebei. Geniet met volle teugen want weinig kans dat je zo'n reis 2 maal zal doen. Dikke nieuwjaarsknuffel van de Jagertjes.